MADDE 1: Vakfın adı “PROF.DR. NECMMETİN ERBAKAN VAKFI”DIR. İşbu senette sadece “vakıf” denilecektir. Vakfın kısaltılmış ismi “ERBAKAN VAKFI”dır.
MADDE 2: Vakfın merkezi Ankara ili, Çankaya ilçesi, Birinci Cadde,1403 Sokak, No:12,Balgat- Çankaya/ANKARA’dır. İlgili mevzuat çerçevesinde vakıf mütevelli heyetinin kararı ile yurt içinde veya dışında şube ve temsilcilikler açılabilir.
Bunların yetkileri, yapacakları işler, açılış ve kapanışları, vakfın adresinin başka yere nakli ve bu nakil nedeni ile yapılması gereken işlemler, Mütevelli Heyetinin kararı ile olur.
MADDE 3: Vakfın mal varlığı kurucular kurulu tarafından tahsis edilmiş olan (50.000 TL)’dir. Vakfın kurulmasından sonra, malvarlığına yapılacak ilavelerle arttırılabilir.
MADDE 4: Vakfın gayesi aşağıda gösterilmiştir:
Ülkemizin bilim ve siyaset tarihinde müstesna yeri olan Prof. Dr. Necmettin Erbakan’ın ve Milli Görüş fikriyatının tanıtılması konusunda çalışmalar yürütme, toplumun milli ve manevi sahalarda şuurlanması için çalışmalar yapmak. Bu konularla ilgili yurt içinde bilimsel toplantı, açık oturum, seminer, bilgi şöleni, konferans ve sergiler düzenlemek veya düzenlenmesine yardım etmek; yurt dışında düzenlenecek benzeri etkinliklere katılmak, eğitim ve öğretime katkıda bulunmak sosyal ve kültürel çalışmalar yapmaktır.
MADDE5:
Uygun görülecek yer ve şekillerde Özel Anaokulu, Özel İlköğretim Okulu, Özel Lise, Özel Anadolu Lisesi ve dengi Özel Meslek Lisesi açmak, kurulan okul veya kursların kapasitelerinin arttırılması için çalışmalar yapmak, her türlü eğitim tesisleri kurmak, donatmak ve işletmek, kurulmuş ve kurulacak eğitim kuruluşlarına katkıda bulunmak, uygun görülecek yerlerde kütüphane, öğrenci yurdu yaptırmak; yönetilmesi veya denetimi yetkilerce kendisine tevdi edilecek ve Mütevelli Heyetince kabule şayan görülecek eğitim ve kültür tesisleri için verilen görevleri yapmak,
diğer işlem ve işlevleri yapmaktır.
MADDE 6:
a) Mütevelli Heyeti b) Yönetim Kurulu c) Denetleme Kurulu
Madde 8- Mütevelli Heyeti, ekli listede adları yazılı ve işbu vakıf senedi altında imzaları bulunan gerçek kişilerden oluşan (3) kişidir. Vakfa önemli hizmetleri geçen kişiler de mütevelli heyeti kararı ile mütevelli heyet üyesi olabilir. Ancak Mütevelli Heyeti gerekli gördüğü taktirde, Yönetim Kurulu’nun teklifi ve Mütevelli Heyeti’nin kabulü ile mütevelli heyeti sayısı toplam sayı 20 kişiyi geçmemek üzere Mütevelli Heyeti’ne yeni üyeler katabilir.
Mütevelli Heyeti üyeleri, kendilerinden sonra görev yapmak üzere yerlerini almasını üç kişinin adını önceden belirleyerek yazılı olarak ve tutanak tanzimi ile mütevelli heyete verirler. Ölüm, istifa ya da başka bir nedenle üyeliklerde eksilme olduğunda Mütevelli Heyeti üyeliği listedeki sıraya göre ilk sıradan başlamak üzere adaylara teklif edilir.
Mütevelli Heyeti üyelerinin aday bırakmamaları veya adaylardan hiç birinin görevi kabul etmemeleri halinde, boşalan Mütevelli Heyeti üyeliğine seçim, kalan mütevelli heyet üyelerinin ortak kararı ile yapılır.
Madde 9- Mütevelli Heyeti, Vakfın en yüksek karar organıdır. Mütevelli Heyeti’nin yetkileri aşağıda gösterilmiştir.
Madde 10- Mütevelli Heyeti’nin ilk toplantısı, Vakfın tescilini müteakip bir ay içinde yapılır.
Mütevelli heyeti ayrıca yönetim kurulunun lüzum üzerine veya mütevelli heyeti en az üçte birinin yazılı olarak yönetim kurulundan talepte bulunmaları halinde olağan üstü olarak toplanabilir. Olağan ve olağanüstü toplantılarda, ilan olunan gündemde yer almayan konular görüşülemez. Ancak, olağan toplantıda divanın teşkilinden hemen sonra, hazır bulunanların, en az onda birinin yazılı önerisi ile senet değişikliği ve Vakıf organları ile vakfa yükümlülük ve sorumluluklar yükleyecek konular dışında gündeme madde ilavesi mümkündür. Toplantı tarihi, yeri, saati ve gündemi, toplantı gününden en az 7 (yedi) gün önce imza karşılığı veya üyelere ulaşacak şekilde taahhütlü mektupla bildirilir.
Mütevelli heyeti üye tam sayısının yarısından bir fazlası ile toplanır. Çoğunluk sağlanamadığı takdirde toplantı, bir hafta sonra aynı gün ve saatte aynı yerde yapılır. Bu ikinci toplantıda toplantı nisabı, üye tam sayısının üçte birinden (1/3) az olamaz. Mütevelli heyeti karar yeter sayısı ise, toplantıya katılanların yarıdan bir fazlasıdır. Oyların eşit olması halinde, divan başkanının oyu iki sayılır. Oylamanın ne şekilde yapılacağı ayrıca karara bağlıdır. Her üyenin tek oy hakkı vardır. Toplantıya gelmeyecek üye, mütevelli heyetinden başka bir üyeyi vekil tayin edebilir. Bir şahısta birden fazla vekâlet toplanamaz. Vakıf senedinde yapılacak değişiklik, düzeltme veya ilaveler için karar yeter sayısı, üye tamsayısının üçte ikisidir.
Madde 11- Yönetim kurulu, mütevelli heyetçe iki yıllığına seçilecek (5) asil ve (2) yedek üyeden oluşur. Yönetim kurulu üyelerinden çoğunluğunun mütevelli heyet olması zorunludur. Çoğunluk oluşturmamak şartıyla Vakıf dışından kişilerin seçilmesi mümkündür. Yönetim kurulunun ilk toplantısında başkan, başkan yardımcısı ve muhasip üye seçilerek görev taksimi yapılır. Görev süresi bitmeden her hangi bir sebepten yönetim kuruluğu üyeliği sona eren üyenin yerine, sırasına göre yedek üyelerden biri göreve çağrılır. Yönetim kurulu ayda en az bir kere toplanır. Geçerli mazereti olmadan arka arkaya (3) toplantıya katılmayan yönetim kurulu üyesi, bu görevden çekilmiş sayılır.
Toplantı yeter sayısı (3) olup, kararlar mevcudun çoğunluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde başkanın oyu iki oy sayılır. Alınan kararlar noter tasdikli karar defterine yazılarak imzalanır.
Madde 12- Yönetim kurulu, Vakfın idare ve icra organıdır. Bu sıfatla yönetim kurulu:
Madde 13- Vakfı yönetim kurulu temsil eder. Yönetim kurulu bu temsil yetkisini yönetim kurulu başkanı ve başkan yardımcısına devredebilir. Yönetim kurulu, genel veya belli hal ve konularda, belirteceği esaslar dahilinde kendi üyelerinden bir veya birkaçını, yetkili memur ve memurlarından herhangi bir veya birkaçını, temsilci veya temsilciliklerini, herhangi bir sözleşmeyi akdetmeye, mukavele, hukuki belge veya senedi Vakıf nam ve hesabına tanzim ve devretmeye de yetkili kılabilir.
Madde 14- Denetim kurulu mütevelli heyet adına Vakfın faaliyet ve hesaplarını denetlemek için kurulmuş bir organdır. Denetim kurulu, mütevelli heyetçe kendi içinden veya çoğunluk oluşturmamak üzere dışarıdan iki yıl için seçilecek (3) kişiden oluşur. Ayrıca (1) yedek üye seçilir. Herhangi bir sebeple ayrılan asıl üye yerine yedek üye göreve çağrılır.
Denetim kurulu, incelemelerini tüm defter, kayıt ve belgeler üzerine yapar. Hesap dönemi itibari ile düzenlenecek rapor, mütevelli heyet toplantısında en az 15 (on beş) gün önce mütevelli heyetine gönderilmek üzere yönetim kuruluna verilir.
Madde 15- Onur Kurulu; Yönetim ve Denetleme Kurulu üyeliği yapmış kişiler ile vakfa maddi ve manevi katkılarından dolayı Mütevelli Heyetince belirlenecek gerçek ve tüzel kişilerden teşekkür eder. Yönetim Kurulu’nun daveti üzerine toplanır. İstişari mahiyette Yönetim Kurulu’na tavsiyelerde bulunur. Onur Kurulu üyelerinin Mütevelli Heyetinde oy hakları yoktur.
Madde 16- Kamu görevlileri dışındaki yönetim ve denetim kurulu üyelerine huzur hakkı veya ücret verilip verilmeyeceğini, verilecekse bunun miktarını mütevelli heyeti belirler.
Madde 17- Vakfın gelirleri aşağıda gösterilmiştir.
Madde 18- Vakfın yıllık brüt gelirlerinin en az üçte ikisi Vakfın amaçlarına, kalanı yönetim ve idame giderleri ile ihtiyata ve Vakıf malvarlığını arttırıcı yatırımlara tahsis ve sarf olunur.
Madde 19- Vakıf senedinde yapılacak değişiklikler yönetim kurulunun veya mütevelli heyet üyelerinin en az üçte birinin (1/3) yazılı teklifi ile, mütevelli heyet üye tamsayısının en az üçte ikisinin (2/3) onayı ve mahkeme tarafından verilecek karar ile yapılır.
MADDE 20: İlgili mevzuat çerçevesinde ve mütevelli heyeti kararıyla, yurtiçinde ve yurtdışında şube ve temsilcilikler açabilir. Mütevelli heyetince an az üç kişi şubede yetkili kılınır ve şubenin açılacağı yerin ilgili mülki idari makamına bildirimde bulunur. Mütevelli heyeti faaliyetlerini yeterli bulmadığı şube ve temsilcilikleri re’sen feshedebilir.
MADDE 21: Şube teşkilatı çalışma şekli özel yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 22: Vakıf bünyesinde Vakıf senedine göre açılacak kuruluşlar merkeze karşı sorumludur.
MADDE 23: Okullar, yurtlar, sosyal tesisler, şubeler, temsilcilikler, eğitim öğretim merkezleri gibi kuruluşların çalışmaları, mali durumları, denetimleri, genişleme ve tasfiyeleri yönetmenlikle belirlenir.
MADDE24: Vakfın bütçe yılı 1 Ocak tarihinde başlar, 31 Aralık tarihinde sona erer. Bütçenin hazırlanması ve uygulanması ile muhasebe işlemlerini ilgilendiren hükümler, icra komitesince düzenlenen muhasebe yönetmeliğinde gösterilir. Harcama yetkileri, harcama tutarları, gelirlerin alınma şekilleri, kasada kalacak para tutarı ve aktarma yetkileri gibi bütçenin uygulanması ile ilgili mevzuat yıllık bütçe ile belirlenir.
MADDE 25: Vakfın yıllık brüt gelirlerinin en az üçte ikisi Vakfın amaçlarına tahsis ve sarf olunur.
Bütçe ve kesin hesaplar o yıla ait hesap sonunda gelir-gider cetvelinde gösterilir. Vakıf gelirleri dipkoçanlı kopyalı ve üzerinde sıra numaraları belirtilmiş makbuzlarla alınır. Giderler fatura ve sarf belgeleri ile yapılır.
MADDE 26: Vakfın tasfiyesi için tek sebep, tahsis edilen mamelekin bu Resmi Senette belirtilen Vakıf amaçlarını tahakkuk ettiremeyecek bir yetersizliği düşmesidir. Vakıf yukarıdaki sebeple Mütevelli Heyetince fesih ve tasfiye olunabilir.
Vakıf nihayete erdiği ve dağılmasına Mahkemece karar verildiği taktirde, o tarihteki Mütevelli Heyeti, Tasfiye Heyeti mahiyetini alarak tasfiyenin sonuna kadar görevine bu sıfatla devam eder.
Mahkemenin tasfiye kararında Mütevelli Heyetinin tasfiyeye devamı mahzurlu görülürse, Tasfiye Heyetini teşkil hususunda Mahkemenin kararı esas olur. Feshine karar verilen Vakfın mal varlığı, Mütevelli Heyetinin uygun göreceği kurum veya kuruluşlara devredilir.
Vakfın kurucularının adı, soyadı aşağıda gösterilmiştir.
1- Muhammed Ali Fatih Erbakan
2- Rabia Eli Erbakan Altınöz
3- Mehmet Altınöz
Geçici Madde 1- Vakfın ilk geçici yönetim kurulu, aşağıda adları yazılı üyelerden oluşmuştur.
İLGİLİLER:
MEHMET ALTINÖZ
RABİA ELİF ERBAKAN ALTINÖZ
MUHAMMED ALİ FATİH ERBAKAN
Bu yönetmelik, kuruluş senedimizdeki amaçlarımızı gerçekleştirmek ve öngörülen faaliyetleri yapmak üzere tüzüğümüzdeki zorunlu organları ve yine tüzüğümüzde öngörülen “çalışma grupları oluşturabilir” maddesi gereğince kurulacak organları, çalışma şartlarını, görev ve yetkilerini içermektedir.
GENEL MERKEZ ORGANLARI
1- VAKIF SENEDİNDE YER ALAN MERKEZ ORGANLAR
a- Mütevelli Heyeti ( Üye Sayısı, Yapısı, Çalışma Şartları vakıf senedinde mevcuttur.)
b- Denetim Kurulu. ( Üye Sayısı, Yapısı, Çalışma Şartları vakıf senedinde mevcuttur. )
c- Yönetim Kurulu. ( Üye Sayısı, Yapısı, Çalışma Şartları vakıf senedinde mevcuttur. )
2- MÜTEVELLİ HEYETİ TARAFINDAN ÇALIŞMA GRUBU OLARAK TAYİN EDİLEN ORGANLAR
a- Oluşturulacak bütün çalışma grupları gönüllülük esasına göre çalışacaklar herhangi bir maddi karşılık istemeyeceklerdir.
b- Bu grupların kendisi herhangi bir organ sıfatıyla veya kişisel bazda vakfın tüzel kişiliğini ilzam edecek bir işlem ve eylemde bulunamayacaklardır.
c- Oluşturulacak tüm bu grupların tespiti, tayini ve çalışma şartları mütevelli he-yeti tarafından belirlenecektir
d- Her halükarda temel prensip; yönetim kurulları her hafta, tüm meclisler üç ayda bir, genel merkez organları müştereken altı ayda bir veya bir üst organın daveti ile her zaman toplanacaklardır.
A-İstişare Meclisi:
1- Milli Görüş hareketimizin bu güne kadar ki sürecinde yer almış mümeyyiz isimlerden müteşekkil 150 kişiyi aşmayacak kadar bir sayıda olacak olan ve gönüllülük esasına göre kurulacak organdır.
2- Görevleri: Erbakan Vakfının amaçları ve bu amaçların gerçekleşmesi, (özellikle mali imkânların artırılması) için yapılacak tüm faaliyetlerin tanımlanması, belirlenmesi ve yapılacak tüm önerilerin müzakere edilmesi, yapılan tüm faaliyetlerin değerlendirilmesi ve raporlanması.
3- Yapısı: Bir başkan, bir başkan yardımcısı, bir genel sekreter ve iki üyeden oluşan bir icra komitesi ve bu icra komitesinin tavsiyesi ile mütevelli heyetince kabul edilecek farklı çalışma biçimleri. 4- Çalışma Şekli: İstişare meclisi icra komitesi tarafından belirlenen ve yazılı olarak mütevelli heyetince onaylanan çalışma programları uygulanacaktır
B- İlim Meclisi:
1- Milli Görüş zihniyetinin temel prensiplerinin ve projelerinin bu güne uyarlama çalışmalarını yapmak üzere yine Milli Görüş hareketimizin içerisinde bulunmuş ilim adamları ile birlikte sahasında otorite ilim adamları ile beraber yine 100 kişiyi aşmayacak şekilde bir ilim meclisi kurulmuştur.
2- Görevleri: Türkiye’nin temel meselelerine (Manevi ilimler başta olmak üzere Adalet, Siya-sal, Sosyal, Ekonomik, Eğitim, Sağlık, Kültür, Teknik, İmar…) Milli Görüş açısından çözüm önerileri sunacak çalışmalar yapmak
3- Yapısı: Bir başkan, bir başkan yardımcısı, bir genel sekreter ve iki üyeden oluşan bir icra komitesi ve bu icra komitesinin tavsiyesi ile mütevelli heyetince kabul edilecek farklı çalışma biçimleri. 4- Çalışma Şekli: ilim meclisi icra komitesi tarafından belirlenen ve yazılı olarak mütevelli heyetince onaylanan çalışma programları uygulanacaktır.
C- Dış İlişkiler Meclisi:
1- Milli Görüş hareketimizin en temel hedeflerinden birisi yeni adil bir dünya kurulması çalışmalarını yapmak üzere yine 50 kişiyi aşmayacak şekilde bir dış ilişkiler meclisi oluşturulmuştur.
2- Görevleri: Bununla ilgili olarak D–8 projesi (İslam birliği) bir çekirdek, bir başlangıç çalışması olarak ortaya konulmuştur Bu amaca yönelik politikaların ilmi çerçevelerini belirlemek, başta İslam ülkeleriyle olmak üzere bir zemin oluşması için faaliyette bulunmak.
3- Yapısı: Bir başkan, bir başkan yardımcısı, bir genel sekreter ve iki üyeden oluşan bir icra komitesi ve bu icra komitesinin tavsiyesi ile mütevelli heyetince kabul edilecek farklı çalışma biçimleri. 4- Çalışma Şekli: Dış ilişkiler meclisi icra komitesi tarafından belirlenen ve yazılı olarak mütevelli heyetince onaylanan çalışma programları uygulanacaktır.
D- Yurt Dışı Temsilcilikler
1- Mütevelli Heyeti uygun gördüğünde vakıf amaçlarının gerçekleştirilmesi amacıyla ilgili ülkelerin mevzuatlarının uygunluğu halinde Yurt Dışı temsilcilikler verilebilir.
2- Yurt Dışı çalışmalarla ilgili prensipler ilgili ülkelerin de mevzuatı dikkate alınarak ve yukarıdaki genel hükümler çerçevesinde ayrıca belirlenecektir.
E- Hanımlar Komisyonu
1- Tüm kademelerdeki organları Mütevelli Heyeti tarafından iki yıllığına atanır.
2- Hanımlar Komisyonu Genel Merkez Yönetimi, Genel Merkez Yönetim Kurulu gibi olacak ve çalışacaktır.
3- Hanımlar Komisyonu Mahalli Teşkilatları aşağıdaki A ve B bentlerindeki prensipler çerçevesinde çalışacaklardır.
F-Gençlik Komisyonu
1- Tüm kademelerdeki organları Mütevelli Heyeti tarafından iki yıllığına atanır.
2- Gençlik Komisyonu Genel Merkez Yönetimi, Genel Merkez Yönetim Kurulu gibi olacak ve çalışacaktır.
3- Gençlik Komisyonu Mahalli Teşkilatları aşağıdaki A ve B bentlerindeki prensipler çerçevesinde çalışacaklardır.
A- İL-İLÇE Çalışma Komisyonu
1- İl Temsilcilikleri (Yetki belgesindeki şartlar çerçevesinde kurulacak birimler olacaktır.)
2- Teşkilatın hiyerarşik ilişki yapısı Genel Merkez tarafından verilen ve genelgelerle belirlenecektir.
3- Büyük şehirlerde il yönetim komisyonları 50, diğer illerde 30 kişi olacaktır.
4- Nüfusu 50 binin üzerindeki ilçelerde 25, diğer ilçelerde 15,kişi olacaktır.
5- Görev taksimatlarındaki birimlerin faaliyetleri, genel merkez ilgili biriminin tebliğleri ve koordinasyonu doğrultusunda yürütülecektir.
B- İL –İLÇE İstişare Meclisleri
1- İl-ilçe istişare meclisleri İlgili il-ilçe yönetimleri tarafından önerilen ve genel merkezce onaylanan isimlerden, il-ilçe Yönetim Kurulu sayısının iki misli üyeden oluşacaktır.
2- İl-ilçe istişare meclis başkanları Bir üst birimin önerisi ile ve Genel Merkezin onayıyla belirlenmiş olacaktır.
3- İl-ilçe istişare meclisi Çalışma şartları ve konuları genel merkez istişare meclisinin aynısıdır.